Amortyzatory rowerowe
Chcesz wiedzieć więcej o amortyzatorach rowerowych?
Tylne amortyzatory są sercem podwójnego zawieszenia, ponieważ umożliwiają tylnemu kołu pochłanianie wstrząsów z podłoża. Konstrukcja mechanizmu tylnego amortyzatora różni się znacznie w zależności od modelu roweru i zwykle obejmuje jakąś formę mocowania obrotowego lub trójkątnego. Dzięki temu mechanizmowi kierowca i reszta roweru są mniej narażeni na uderzenia i wibracje terenu. Jazda jest bardziej komfortowa i spokojna, ponieważ tylne koło ma lepszy kontakt z podłożem. Zapewnia to optymalną trakcję i kontrolę. Korzystanie z amortyzatorów pomaga również chronić mięśnie pleców i kręgosłup poprzez lepsze pochłanianie wstrząsów.
Rowery z pełnym zawieszeniem mają tę zaletę, że bardzo dobrze dostosowują się do technicznego terenu, zarówno pod górę, jak i w dół, i oferują bardzo dobrą przyczepność oraz poczucie kontroli i bezpieczeństwa. Z drugiej strony, są one bardziej wymagające w utrzymaniu i bardziej narażone na awarie ze względu na liczbę ruchomych części w tylnej osi, a także są cięższe niż ich sztywne odpowiedniki. Tylne zawieszenie ma również tendencję do zanieczyszczania skoku pedału, tracąc skuteczność siły przenoszonej z pedału na koło.
Nadają się do dyscyplin wyczynowych, takich jak enduro, downhill lub bardziej agresywnych rajdów XC, a także dyscyplin niekonkurencyjnych, takich jak bardziej techniczne szlaki, all mountain i niektóre warianty freeride. Tylna amortyzacja nadaje się do jazdy po terenach technicznych, takich jak ścieżki, nierówne tereny czy piargi.
Tylne amortyzatory są dostępne w dwóch wersjach: czułe i wytrzymałe amortyzatory sprężynowe lub stalowe oraz amortyzatory pneumatyczne, które są znacznie lżejsze i są regulowane za pomocą komory powietrznej w zależności od wagi rowerzysty. Konieczne jest stosowanie oleju do konserwacji i smarowania amortyzatorów rowerowych.
W zależności od zastosowania, amortyzatory można również sklasyfikować według dyscypliny:
Amortyzatory do cross country
Ta dyscyplina MTB polega na szybkich przejazdach górskich, jeździe prawie całkowicie po płaskich trasach, co najwyżej z okazjonalnymi komplikacjami, więc amortyzatory mają szybszy i łatwiejszy skok (ilość ruchu), od 80 do 100 mm, oferując umiarkowane zawieszenie. Dzięki temu są lżejsze na podjazdach i szybsze na torze. Jest to zwykła trasa dla najbardziej agresywnych rowerów cross country i rowerów trailowych. Poszukiwane są również lżejsze tylne amortyzatory pneumatyczne.
Amortyzatory do enduro
Mówimy o bardziej agresywnych rowerach z pełnym zawieszeniem niż rowery rajdowe, w których, w przeciwieństwie do zjazdów, również wspinasz się po górach, więc używane rowery zachowują dobry skok zawieszenia - między 100 a 160 mm- ale są lżejsze i mają bardziej normalną geometrię, ponieważ muszą umożliwiać mniej lub bardziej wygodne pedałowanie, aby móc wciągnąć je pod górę i być w stanie wytrzymać skoki o wysokości ponad jednego metra. Skok od 100 do 160 mm w rowerach enduro wymaga specyficznej geometrii roweru, ponieważ zwiększa się wysokość i zmieniają się kąty skrętu, zmieniając ostateczne zachowanie roweru.
Amortyzatory do downhillu i freeride
Downhill i freeride to dyscypliny polegające wyłącznie na zjeździe z góry (lub miasta ze schodami, rampami itp.), w których oprócz wyjątkowo wytrzymałych rowerów stosuje się również duży skok amortyzatora, powyżej 150 lub 170 mm. Są one również bardziej wytrzymałe i odporne na uderzenia.