Bagażniki i sakwy
Chcesz wiedzieć więcej o bagażnikach i sakwach?
Bagażnik to akcesorium, które umieszczamy na rowerze w celu przymocowania sakwy, która pozwala nam przewozić określony ładunek w wygodny i zrównoważony sposób.
Jak wybrać torbę odpowiednią sakwę?
Powinniśmy ją wybrać w zależności od wagi lub czasu trwania trasy, którą chcemy pokonać. W ten sposób będziemy mogli ocenić, na której części roweru najlepiej ją umieścić. Sakwy określają wagę, stabilność i mobilność roweru.
Torby na kierownicę
Są idealne do przewożenia cennych przedmiotów (kluczy, portfela, aparatu fotograficznego itp.) i są bardzo popularne wśród miłośników tras rowerowych. Jedyną wadą jest waga (maksymalnie 7-8 litrów), która jest bardziej ograniczona niż w przypadku tylnych sakw, a fakt, że są one umieszczone na kierownicy, może utrudniać manewrowanie rowerem.
Torby podsiodłowe
Dzięki umieszczeniu ciężaru z tyłu roweru jest on lepiej wyważony. Pojemność zależy od modelu, ale generalnie pozwalają one na przewożenie nieco większego ciężaru niż na kierownicy, nie przekraczając 10 kg, zwłaszcza jeśli są zamontowane na bagażniku na sztycy podsiodłowej. Można je również zamontować na klasycznym tylnym bagażniku. W ten sposób, jeśli jego rozmiar na to pozwala, możemy przechowywać więcej ładunku.
Sakwy
Sakwy są przymocowane do boków tylnego lub przedniego bagażnika. Zwykle marki mają co najmniej dwa rozmiary na model. Mniejsze są zazwyczaj zalecane do przenoszenia ciężaru nie większego niż 25 litrów. Jest to zwykle wystarczające w większości przypadków, np. podczas krótkich przejażdżek lub w mieście, ponieważ obciążony rower wymaga większego wysiłku, zwłaszcza pod górę, więc czynnik ten należy wziąć pod uwagę w zależności od rodzaju terenu, po którym jeździsz. Większe modele mają zazwyczaj pojemność 40-50 litrów i są przeznaczone na dłuższe podróże, zazwyczaj kilkutygodniowe lub kilkumiesięczne.
Sakwy nie są zalecane do sportowej jazdy MTB, gdzie lepiej jest używać standardowych toreb podsiodłowych lub na kierownicę, a co najwyżej dodatkowo nosić przednią torbę na kierownicy, ponieważ waga poważnie ograniczy możliwości wycieczek MTB w rozsądnych warunkach. Z drugiej strony, można ich używać bez żadnych problemów, jeśli jeździ się głównie po drogach, ścieżkach i leśnych szlakach.
Jak wybrać bagażnik?
Bagażniki rowerowe tylne
Bagażniki mocowane do tylnych widełek roweru to najlepsze rozwiązanie do bezproblemowego i bezpiecznego transportu przedmiotów. Wykonane są z aluminium lub stali, są lekkie i bardzo niezawodne oraz mogą przenosić obciążenia do 25 kg. Można w nich przewozić fotelik dziecięcy, a także torby i sakwy rowerowe. Powinny być one dobrane odpowiednio do typu roweru.
- Typ ramy: Przede wszystkim należy dokładnie przyjrzeć się tylnym widełkom i wspornikom siodełka roweru, aby sprawdzić, czy w ramie znajdują się otwory, do których można przykręcić bagażnik. Większość rowerów średniej i niskiej klasy zazwyczaj je zawiera. Podstawowym wymogiem do zamontowania tego typu bagażnika jest to, aby był on przymocowany do podpory łańcucha, ale jeśli ich nie ma, możemy przymocować bagażnik za pomocą zacisków. Nie dotyczy to niektórych wysokiej klasy ram z włókna węglowego i pełnego zawieszenia, w których w ogóle nie ma otworów. W takim przypadku musielibyśmy uciec się do bagażników, które są mocowane poprzez wymianę osi tylnego koła. Są one zwykle droższe, ale są kompatybilne ze wszystkimi typami rowerów, z wyjątkiem rowerów karbonowych, w przypadku których stosowanie bagażników na ramę nie jest zalecane.
- Typ hamulca: należy wybrać bagażnik do hamulców tarczowych lub szczękowych. Bagażniki tarczowe są kompatybilne z każdym typem hamulca, dzięki czemu mogą być używane na więcej niż jednym rowerze i nie są dużo droższe.
- Średnica koła: . Dostępne są bagażniki na każde koło MTB : 26", 27.5" i 29". W przypadku rowerów 28" (szosowych, turystycznych, miejskich itp.), w większości przypadków możemy użyć bagażnika 27,5" lub 29".
Bagażniki na przednią ramę
Są one nietypowe, ponieważ podczas zakładania sakw na rower zawsze zaleca się rozpoczęcie od tyłu w celu lepszego wyważenia roweru. Zazwyczaj dobiera się je w zależności od typu koła, widelca (sztywny lub amortyzowany) i hamulców. Są one przydatne w rowerach miejskich lub rowerach bez otworów w ramie.
Bagażnik na sztycę podsiodłową
Główną charakterystyką jest to, że bagażnik jest przymocowany do sztycy podsiodłowej. Jego główną zaletą jest to, że można go zamontować na dowolnym rowerze, w tym na rowerach z pełnym zawieszeniem lub karbonowych (z aluminiową sztycą). Jego wadą jest to, że można na nim przewozić maksymalnie około 10 kg. Ograniczy to ilość rzeczy, które można ze sobą zabrać, zarówno pod względem wagi, jak i przestrzeni, jednak na wiosenną lub letnią wycieczkę w ciepłym klimacie powinno wystarczyć.