Łańcuchy rowerowe
Chcesz wiedzieć więcej o łańcuchach rowerowych?
Wszystkie rowery wykorzystują system napędowy poprzez metalowy łańcuch, który łączy pedały z tylnym kołem, które jest kołem napędowym przenoszącym ruch do przodu. Siła jest wywierana przez rowerzystę, który za pomocą pedałów i korb zamontowanych na zębatych tarczach napędza łańcuch, który przenosi siłę na zębatki, a te poruszają tylne koło .
Obecnie istnieje duża różnorodność marek, modeli i jakości łańcuchów, co prowadzi do nieporozumień przy wyborze najbardziej odpowiedniego i zastąpienia istniejącego. Nowoczesne napędy mają 8, 9, 10, a nawet 11 biegów. W takich przypadkach najodpowiedniejsze są łańcuchy z odpowiednio 7-8, 9, 10 i 11 liczbą biegów. Długość łańcucha będzie zależeć od liczby przełożeń, co wpłynie również na rodzaj potrzebnego haka przerzutki. Szerokość jest również czynnikiem, który zmienia się w łańcuchach w zależności od ich prędkości, będąc niższą przy wyższych prędkościach, ponieważ przestrzeń między zębatkami staje się krótsza.
Przed zakupem łańcucha należy sprawdzić, czy jest on kompatybilny z tarczami i zębatkami roweru, ponieważ łańcuchy różnią się w zależności od liczby przełożeń.
Bardzo ważne jest utrzymywanie łańcucha w dobrym stanie poprzez stosowanie płynów smarujących, aby tarcie łańcucha o zęby kół łańcuchowych i zębatek nie spowodowało uszkodzenia materiału. Jeśli elementy te nie będą regularnie smarowane, w końcu ulegną zużyciu, a ich żywotność będzie znacznie krótsza.
Najlepszym sposobem na nasmarowanie łańcucha jest nałożenie płynu na każde ogniwo podczas poruszania pedałami tak, aby łańcuch obracał się na zębatkach , ponieważ nałożenie smaru bezpośrednio na zębatki może uszkodzić tylne hamulce (jeśli są to hamulce tarczowe) i uczynić je całkowicie bezużytecznymi.
Głównym problemem łańcucha, po zabrudzeniu, jest rozciąganie, które jest szybsze w przypadku łańcuchów, w których biegi są zmieniane i im bardziej źle ustawiony jest łańcuch. Fakt, że łańcuch podlega naprężeniom bocznym ze względu na to, że nie jest wyrównany z tarczą i kołem łańcuchowym, oznacza, że naprężenia na osiach i rolkach łańcucha są większe, co zwiększa zużycie. Ponieważ stary łańcuch jest dłuższy niż to konieczne, ogniwa nie pasują prawidłowo między zębami tarczy, co oznacza, że do celów napędowych tylko jedna piasta (pierwsza) przenosi siłę z tarczy na łańcuch, co powoduje przeskakiwanie zębów, dlatego zaleca się wymianę łańcucha.