Mostki rowerowe
Chcesz wiedzieć więcej o mostkach rowerowych?
Mostki rowerowe, znany również jako sztyca kierownicy to część łącząca kierownicę z ramą roweru za pośrednictwem rury sterowej widelca. Wspornik kierownicy pozwala kontrolować wysokość kierownicy, dzięki czemu jego zmiana wpływa na postawę ciała. Zwykle, mostki są zwykle karbonowe lub aluminiowe.
Istnieją dwa rodzaje wsporników w zależności od połączenia z ramą: wsporniki gwintowane i wsporniki niegwintowane (lub system ahead). Mostki gwintowane można znaleźć w starszych modelach rowerów. Ten typ wspornika jest wkładany do rury sterowej sztycy podsiodłowej. Są one znane jako gwintowane wsporniki kierownicy, ponieważ mają śrubę u góry, która po dokręceniu naciska klin lub ekspander na wewnętrzną ścianę rury sterowej.
Z kolei mostki bez gwintumożna znaleźć w nowszych rowerach. Jest to cylindryczny element o długości około 10 cm, który łączy kierownicę z widelcem i może być przesuwany po pionowej osi widelca w celu dostosowania do rozmiaru rowerzysty. Gdy śruby mostka są dokręcone, wspornik przylega do rury sterowej, a rura sterowa jest dobrze osadzona w środku i bezpiecznie zaciśnięta.
Nachylenie i długość mostka
Przy zakupie mostka należy wziąć pod uwagę dwa istotne parametry: nachylenie i długość. W przypadku rowerów górskich, standardowe wymiary wynoszą od 0° do 5° nachylenia i 120-130 mm długości. Mostki do rowerów szosowych są zazwyczaj dłuższe i cieńsze, a ich długość waha się od 70 mm do 130 mm.
Przy określaniu długości mostka rowerowego należy wziąć pod uwagę elastyczność rowerzysty. Osoby, które wykazują się większą elastycznością powinny zdecydować się na dłuższe mostki rowerowe, szczególnie w przypadku rowerów MTB. Z drugiej strony nachylenie lub kątma wpływ na sterowanie rowerem. Im większy kąt, tym bardziej wyprostowana postawa i tym bezpieczniejsze i bardziej kontrolowane zjazdy. Im węższy kąt ustawienia, tym bardziej pochylona pozycja na rowerze, co jest korzystne podczas pokonywania stromych podjazdów.